Tandrensning - bag kulissen

Emne:

Nogle hunde og katte danner så godt som aldrig tandsten; andre får allerede problemet i en tidlig alder.
Dette kan skyldes forskel i fodring, pasning af tænderne, tyggeaktiviteten og ikke mindst genetiske forhold.

Når først tænderne er belagt med et tykt lag tandsten, er det ikke længere muligt at børste det væk. Din hund/kat må til dyrlæge for at få fjernet tandstenen ved hjælp af ultralydsrensning.
Herefter kan man fint starte op derhjemme med daglig tandbørstning, specialfoder- og kosttilskud samt forskellige tandrensende tyggeben.

Sådan foregår en tandrensning:

• Ved undersøgelse af din hund/kats mundhule kan dyrlægen få et indtryk af, hvordan det står til med tænder og tandkød, men for at dyrlægen kan få det fulde overblik over hele mundhulens sundhedstilstand, er det nødvendigt, at din hund/kat lægges i en let narkose.
  • Herefter undersøges samtlige tænder for løshed, skader, tandsten, caries og andre tandsygdomme.
    Der mærkes efter eventuelle tandlommer (parodentose); tandkødet undersøges for betændelse m.m., og resten af mundhulen ses efter for anden sygdom.
  • Dernæst fjernes alt tandsten enten med en tang eller v.h.a. ultralyd (ultralyd ”slår” tandsten af tanden).
  • Skulle der være løse eller defekte tænder i mundhulen vil disse som regel skulle fjernes.
  • Ofte er det ikke muligt at vurdere en tands sundhed ved blot at se på kronen d.v.s den del af tanden, som er synlig. Sygdom kan ligeledes sidde i tandens rod, og det kan kræve røntgenoptagelser af tanden for at afdække dette.
  • Enhver tandrensning afsluttes altid med polering af tænderne. Herved opnår man en effektiv fjernelse af den plaque, som har siddet fast på tanden under tandstenen.
  • Efter tandrensningen er tænderne glatte og helt rene.
  • Når din hund/kat har fået renset sine tænder, er det vigtigt at snakke om de forebyggende foranstaltninger for længst muligt at udskyde det tidspunkt, hvor en ny tandrensning er påkrævet.
    Dette vil dyrlægen gennemgå sammen med dig, når du afhenter din hund/kat, ligesom du vil få en grundig gennemgang af den udførte behandling.