Kastration / sterilisation / p-piller?

Det vil altid være en fordel for din familiekat at blive neutraliseret - den får simpelthen et bedre liv, og du får mere glæde af din kat.

Kastration:
Hankatte, som ikke er kastrerede, lever et meget hårdt liv. De skal hele tiden forsvare deres område og slås om hunkattene. Dette indebærer et liv med megen strejfen, mange katteslagsmål, bidsår, bylder, risiko for at få overført smitsomme sygdomme såsom katte-aids, m.m.

Lader du din hankat kastrere (og husk øremærkningen ved samme lejlighed), falder den langt mere til ro og kan nyde livet sammen med dig. Det er en fordel at lade sin hankat kastrere, inden den for alvor begynder at strinte og blive kønsmoden, hvilket vil sige omkring 4-7 måneders alderen.

Sterilisation:
En hunkat, som ikke er steriliseret kommer i løbetid 5-7 dage hver måned fra tidligt forår til langt hen på efteråret. Kattens løbetid indstilles sædvanligvis om vinteren, idet katten er lysafhængig, men hos nogle katte - især indekatte - indtræffer denne årlige pause ikke.
Mens hunkatten er i løbetid opfører den sig anderledes, end den plejer: den er væsentlig mere kælen og miaver ofte - gerne om natten!
En intakt hunkat kan få 2-3 kuld killinger hvert eneste år - killinger, som du har ansvaret for at finde nye hjem til.

Lader du din hunkat sterilisere (og gerne også øremærke ved samme lejlighed), slipper du for alt dette. En hunkat kan uden problemer steriliseres, før hun får sin første løbetid, d.v.s ved 4-8 måneders alderen.

Øremærkning:
Det er en utrolig god idé at lade din kat øretatovere i forbindelse med, at den alligevel er under narkose.
Alt for mange katte bliver skilt fra deres ejere af den ene eller anden grund, og chancen for at blive genforenet med sin kat er markant højere, hvis katten har en øretatovering.
Husk - at også indekatte kan slippe ud af lejligheden ved et uheld.

P-piller:
Der findes p-piller til katte, men vi råder bestemt ikke til, at du vælger at give din kat p-piller af flere forskellige årsager. P-piller til katte er "gammeldags" hormoner og derfor behæftet med en række alvorlige bivirkninger:

• Øget risiko for kræft i mælkekirtlerne - denne kræftform er hos kat ondartet i 80-90% af alle tilfælde (d.v.s giver spredninger til resten af kroppen) .
  • Øget risiko for livmoderbetændelse - en alvorlig sygdom, som gør din kat meget syg.
  • Øget risiko for sukkersyge, m.m.

Da p-piller er receptpligtig medicin, er de underlagt særlig lovgivning og dermed særlige udleveringsbetingelser, som dyrlægen er forpligtet til at overholde.
Dette betyder, at p-piller ikke må udleveres til din kat uden, at dyrlægen har kendskab til din kat og dens sundhedstilstand. Du er derfor nødt til at komme til en særlig sundhedsundersøgelse med din kat, inden der kan ordineres p-piller til den.

Vær god ved din kat - lad den sterilisere i stedet for.
Tal gerne med os om indgrebet.