Vaccination

For at din hund, kat eller ilder kan være beskyttet imod en række alvorlige, smitsomme sygdomme, er det nødvendigt at vedligeholde dens vaccinationer.

Det diskuteres meget for tiden, hvilket interval der skal være imellem vaccinationerne, og konklusionen må være, at der ikke findes ét endegyldigt svar, men at behovet for revaccination er forskelligt fra dyr til dyr afhængigt af, hvilke sygdomme der ønskes dækning for, og hvor bred en berøringsflade dyret har til andre artsfæller.

På Vorup Dyrehospital anbefaler vi, at alle hvalpe får 3 basisvaccinationer og alle killinger får 2 basisvaccination, og at der altid gives en revaccination året efter den sidste basisvaccination.
Herefter kan vaccinationsintervallet planlægges sammen med dyrlægen afhængig af det enkelte dyrs behov samt evt. krav om vaccination f.eks ved rejse til udlandet, ophold i hundepension eller hundetræning.

De almindeligste sygdomme, som hunde vaccineres imod:

• Hundesyge
  • Parvovirus
  • Smitsom leverbetændelse
  • Parainfluenza
  • Leptospirose - også kaldet Weil's Syge

• Rabies (hundegalskab) - sådan rejser du med hund

• Kennelhoste (Parainfluenza og B.bronchiseptica) - næsevaccine, som dryppes i hundens ene næsebor

• Borreliose

De almindeligste sygdomme, som katte vaccineres imod:

• Kattesyge
  • Katteinfluenza (Calicivirus og Rhinotracheitis herpesvirus)

• Rabies (hundegalskab) - sådan rejser du med kat

​Udover de nævnte sygdomme gælder for både hunde og katte, at der findes vacciner på markedet, som kan dække andre sygdomme, end de her nævnte.